Hoe leuk is het om van scratch af nieuwe dingen te bedenken. In mijn werk komt dat dagelijks terug komt. Om tot een bepaald idee te komen verdiep ik me in de materie. Wat is het product, of wie is de persoon waarvoor ik iets maak. Wat wordt de uitstraling, wat wordt het gevoel? Het is vooral goed luisteren en de verzamelde informatie vertalen naar het gewenste ontwerp.
Zo ga ik meestal te werk bij het ontwerpen van een logo. Ik vraag me af wat het voor een bedrijf of persoon is, wat het verhaal is dat het beeldmerk moet vertellen. Ook bedenk ik welke kleuren en lettertypes in het ontwerp worden meegenomen. Aan de hand daarvan maak ik dan een aantal opzetjes zoals bij onderstaan voorbeeld.
Nadat er een logo en stijl is gekozen wordt het verder verwerkt in items als visitekaartjes en briefpapier. In dit geval werd het logo ook gebruikt op de menukaart. De kunst is natuurlijk om eenheid te creëren in alle uitingen van een organisatie. Van visitekaartje tot website, alles moet herkenbaar zijn in dezelfde stijl.
Hieronder een voorbeeld van verschillende uitingen van restaurant De Kluis. Dezelfde stijl komt terug in de lunchkaart, een felicitatiekaart en het kerstmenu. Deze stijl heb ik bedacht naar aanleiding van de verbouwing van de zaak en het nieuwe interieur. Het logo van De Kluis heb ik in 2006 ontworpen en is nog altijd in gebruik.
Het is ook leuk om iets helemaal in een thema te maken. Hieronder een menukaart / bord dat ik maakte voor Pintxjo’s, een pintxos restaurant in Den Bosch. Deze heb ik gemaakt in Spaanse stijl. Ik heb uitgezocht welke lettertypen en stijlen gebruikelijk zijn in de regio waar de gerechtjes vandaan komen om de beleving voor de gasten compleet te maken.
Werken in een huisstijl
Het komt natuurlijk ook voor dat er al een logo en een huisstijl is. Dan is het de kunst om daarop verder te borduren en er dan toch iets eigen in proberen te leggen. Voor mijn werkgever Commaxx Group NV heb ik voor het merk Alecto een nieuwe lijn bedacht voor Smart Home producten. Behalve het gebruik van het originele logo en het gebruikelijke opmaak stramien heb ik voor deze lijn nieuwe kleuren bedacht, in overleg nieuwe stansen voor de verpakkingen als ook andere visuals voor uitingen als banners en advertenties. Hieronder 2 verpakkingen, online content en een banner voor de Duitse Media Markt.